Tak tady jste si měli přečíst článek o 14denním výletu s telemarkovými lyžemi po Islandu. Bohužel, z ježdění Vám můžeme popsat, až na pár oblouků, maximálně postup při natržení vazů v koleni, a co Vás bude čekat v nemocnici v Akueyri (pokud to bude někoho aktuálně zajímat, tak se ozvěte, rádi poradíme :-) - karta vzp funguje, takže platíte stejně jako Islanďané (vyšetření s rentgenem asi 11000ISK). Nicméně, když už jsme tady, vlastně teď už jen, když jsem tady, tak Vám napíšu alespoň něco všeobecného a užitečného
Máte dvě možnosti (teda pokud nemáte vlastní jachtu), tou první je jak jinak letadlo, které Vás bude stát kolem 10.000,-Kč za zpáteční letenku. V celku k tomu není co dodat, akorát to, že poletíte na mezinárodní letiště, které ovšem není v Reykjavíku, jak by se mohlo zdát, ale asi 45 km na jih v Keflavíku (bývalá americká základna).
Druhá možnost je dobrodružnější a samozřejmě delší. Můžete využít služeb společnosti Smyril line a plavit se na Island Norronou, což je jediný trajekt plavící se mezi Islandem a kontinentální Evropou využitelný pro osobní dopravu (údajně se ještě dá jet nákladním trajektem z Holandska, který má asi 4 kabiny pro cestující, ale není to ověřená informace a nevezme Vám auto). Norrona jezdí jednou týdně z Dánska a to buď z Esbjergu nebo Hanstholmu, v závislosti na období. Cesta trvá od 3 do 6 dnů opět v závislosti na období (mimo hlavní sezónu méně v hlavní sezóně více). Plavební řád si můžete stáhnout na stránkách www.smyril-line.com. Cena záleží na tom, jestli jedete autem nebo vezete jen sami sebe. Letos při odjezdu 18.4. jsme platili cca 9.500,-Kč (2 + auto), loni při odjezdu koncem května jsem platil asi 13.000,-Kč (1 + auto) za jednosměrnou jízdenku. Auto je VW transportér, takže se platí cca 60 euro navíc (už je v uvedených cenách) za výšku. Ceny si můžete zjistit na www.smyril-line.com, www.aferry.com, kde si musíte najít příslušný spoj a dál už Vás to navede samo, nebo dotazem na cestovní kancelář Periscope www.periscope.cz, kde si můžete jízdenku také koupit. Pokud platíte za auto, tak cena pro dva je stejná jako pro jednoho, ale pokud jedete tři tak to už nevím. Cenu ještě ovlivní ubytování nejlevnější je couchette = spacák, "kukaň" pro 9 lidí, které je už v ceně, za ostatní = lepší ubytování se připlácí. Na lodi je free shop, ovšem dánský (plechovka pivka 0,33 do 20,-Kč, tvrdý nevím) a nějaké restaurace (v té nejlevnější stojí hlavní jídlo kolem 80,- DKK). Jinak vlastní jídlo si můžete sníst na venkovních palubách. Na palubě se vyplatí ještě navštívit bazén, je v podpalubí, no spíš takové větší plivátko, je to zážitek díky vlnám (jsou podle toho, jak moc se loď houpe). Na Islandu kotví Norrona v Seydisfjorduru, což je, pro vaši představu, přesně na druhé straně ostrova než je Reykjavík. Ještě jedna důležitá informace k cestě Norronou. Na Faerských ostrovech je většinou přestávka min. 10 hodin a tak se vyplatí si v Dánsku pří odbavování auta zařídit možnost vyjet autem z lodi ven a trochu se věnovat autoturistice po Faerských ostrovech, které určitě stojí za to (je důležité, toto řešit hned jak poprvé komunikujete s někým v přístavu, zaleží totiž na tom, kde budete v lodi stát; auta na Island stojí úplně na konci respektive na začátku a pokud nejste poslední v řadě, tak z lodi vyjedete až na Islandu. Oproti tomu auta na FO stojí samozřejmě tak , aby mohla vyjet jako první =. Na Norroně se stojí v řadách za sebou a pokud by jste se rozhodli až na palubě, tak už bude pozdě, protože bude stát v řadě na Island a museli by jste mít veliké štěstí, že budete zrovna poslední).
Pokud jste se rozhodli jet lodí, tak Vás čeká, jak jsem již předeslal, zastávka na Faerských ostrovech. Norrona zde kotví minimálně 10 hodin, ale i 2 dny (teda Vy tam budete 2 dny, loď odjede - tuto informaci berte s ohledem na rok 2008, to loď zajížděla ještě do Norska, tento rok už byli nějaké změny a přiznám se, že jsem hlavní sezónu vůbec nečetl). Opět záleží na tom, jakou plavební sezónu jste zvolili. Pokud patříte k milovníkům měst (což nepředpokládám, když jste vyrazili na Island), tak máte spoustu času na to, aby jste si prohlédli Tórshavn. Pokud Vám ovšem nevadí strávit pár hodin objížděním ostrovů, tak neváhejte a vyražte. V případě, že zde trajekt stojí jen pár hodin, tak máte tak akorát čas projet si ostrovy Esturoy a Stremoy . Tyto ostrovy od sebe dělí most dlouhý asi 300m a jsou to jediné dva ostrovy, mezi kterými se dá přejet bez placení mýtného. Na ostatní ostrovy musíte buď tunelem nebo trajektem (oboje je zpoplatněno). Mapu a popis jednotlivých míst najdete v brožuře (no spíš je to taková menší knížka, tak kolem 150 stran, ze které získáte i další zajímavé informace o FO). Průvodce si můžete vzít zdarma na Norroně (doporučuji vzít hned po nalodění v Dánsku). Tipy na cestování si můžete najít v průvodci a tak Vám tady nebudu vnucovat nějaké itineráře cesty. Pokud to nechcete hledat, zkuste jet do vesnice Gjógv a zase zpět pokaždé jinou cestou, získáte tak docela slušný přehled o tom jak FO asi vypadají. Po cestě si můžete udělat zajížďku do Saksunu (viz. foto pod kapitolou). Celý okruh je dlouhý asi 140km se zajížďkou do Saksunu asi o 25km víc. Nezapomeňte si před odjezdem zjistit v kolik máte být zpět v přístavu (jsou to asi 2 hod před vyplutím) a přesunout si hodinky, jelikož se už nacházíte v dalším časovém pásmu.
Tak to už si fakt najděte v průvodci.
Na Islandu se nachází hned několik ski areálů, pokud se tak dá nazvat i vlek s jednou sjezdovkou. Většina z nich se nachází v severní části ostrova, kde je i zima poněkud delší než dole na jihu.
Největším střediskem na severu je Hlídarfjall (v sezóně 2008 - 2009 153 dní v provozu) u Akureyri (druhé největší město na Islandu). Menších areálků je na severu hned několik. Každé trochu vetší "město" má svůj vlek a sjezdovku. Je to asi 7 - 10 areálků po celém severním pobřeží. V některých nabízejí i vyjížďky rolbou nebo skútry od konečné vleku do vyšších partií hor. Může se zdát, že jezdit v takových "mini" areálech nebude záživné, ale opak může být pravdou. V každém z nich se dají jezdit offpisty v různých terénech a každý je s výhledem do fjordu, což mně jako středoevropana neustále fascinuje.
Na jihu, se oproti severu, nacházejí vnitrozemská střediska a většinou jsou o trochu vetší než jeden vlek a jedna sjezdovka. Ovšem sezóna je tu o něco kratší, díky jižnější poloze a možná i proto, že ne všechny jsou u nějakého obydleného místa.
Většina středisek je jedna bouda, ve které je vše potřebné, od bufíku přes půjčovnu, až po zázemí pro "závoďáky". V těch větších je to pak víc rozdělené nebo je bouda větší. V areálech, kde už slovo areál začíná mít význam, je pak už vybavení srovnatelné s tím, co naleznete ve větších střediscích v Čechách (v Hlídarfjall jsme dokonce narazili na snowturbo a rampu). Základním vlekem je kotva, ve větších střediscích 2sedačka a někde i 4sedačka (opět Hlídarfjall Doppelmayer). Pokud by jste náhodou táhli běžky :-), tak se na Islandu taky vyřádíte do sytosti. Všude se dají najít upravené okruhy a občas narazíte i na upravenou trať zdánlivě "nikde v pustině".
Freeridingu se můžete věnovat v podstatě kdekoliv, kde se Vám to bude líbit. Mějte ovšem na paměti, že na Islandu neexistuje něco jako horská služba v našem slova smyslu. V praxi to znamená, že by jste měli umět vše, co se lavin a záchrany týče a to včetně posouzení lavinové situace!!! Na Islandu není žádná organizace, která by monitorovala stupně lavinového nebezpečí!!! Buď to prostě padá nebo ne (jednoduše řečeno). Nejlepší je zeptat se ski patrolů ve ski areálu (pokud se pohybuje někde na blízku), ti Vám budou schopni říct jaké bylo počasí za poslední dny a jaký je sníh ve vyšších polohách - možná. Pokud patříte k majetnějším telemarkistům, můžete využít služeb horského vůdce UIAA Jokulla Bergmenna, popřípadě si dát i heliski.
Na první areál narážíme asi po 20 km od přístavu. Je to jeden vlek (300m), jedna sjezdovka (tak modro červená), trať pro skútry a úžasné okolní hory, kde se freeridové fantazii meze nekladou. Areál už je zavřený a šlapat se nám nechce, tak frčíme dál. Po jednom přespání přijíždíme do Akureyri, kde se nachází již zmiňované středisko Hlídarfjall Přijíždíme v noci a tak přespáváme a do areálu vyrážíme až ráno. Areál je docela plný, jelikož se tu zrovna koná nějaké islandské mistrovství, ale i tak se dá na vleku v pohodě jezdit bez větších front. Ve chvíli, kdy se udělala řada, tak vyběhl vlekař a začal to organizovat. Jak nebyli 4 vedle sebe, tak sháněl další, nebo je vytáhnul z řady, ať si počkají na další, tak aby byla lanovka plně vytížená (tohle udělat v Čechách, tak by ho asi brzo vezli do nemocnice, co? :-))
Dáváme pár jízd po sjezdovkách a pak hurá do offpistu. Při druhé jízdě přichází Klečky velká chvíle. Stíhám ještě udělat fotku (viz. fotky) a pak mi mizí za terénní nerovností. Než stihnu uklidit foťák, tak už slyším, jak na mě volá, ať zaberu a jsem u ní co nejdřív. Jak přijíždím blíž, tak vidím jen hromadu lyží, noh, rukou , hůlek a modré přilby. Klečka nadává nebo omdlívá (možná oboje), já jí vypínám lyže a zjišťujeme, že koleno je v p....i. Dál jen ve zkratce: svoz Klečky - návštěva u ski patrol (tam nám řekli, že zlomený to není a kde je nemocnice :-)) - nemocnice - 2 hodiny čekání (díky závodům na kopci jsme nebyli jediní, kdo potřeboval ošetřit) - sestra - doktor - rentgen - berle - platba a čau = konec tele výletu.
Nebýt úrazu tak to opět bylo o něco delší, tak alespoň pár informací a odkaz na web. Heliski na Islandu je možné v jediné oblasti (ne, že by to jinde bylo omezené, ale nikdo jinde prostě nelétá - alespoň co jsme zjistili) poblíž Akueyri. Můžete si objednat asi 5denní servis se vším všudy (ubytování, jídlo, heliski, ......), což je ovšem pro ty hodně majetné nebo si dát jen jednodenní létání. Jeden den znamená 3 - 4 lety za 10.000,- Kč, což vzhledem k zážitku , který se nabízí nevypadá úplně nejhůř (cenu takhle vykouzlila ekonomická krize na Islandu).
co | www stránky |
---|---|
trajekt | www.smyril-line.com |
letenka | neodvažuji se radit, na výběr je toho fakt dost |
horský vůdce a heliski | www.bergmenn.com/en |
Akureyri ski resort | www.akureyri.is/hlidarfjall/english |
jídlo | stejně jako v Čechách jsou nejlevnější diskonty např. Bónus (zkusím sem časem napsat nějaký ceny) |
ubytování | www.hostel.is (jsou tam i ceny), kempy tak od 400isk do 800isk (rok 2008) |
počasí | www.vedur.is/weather |
stav silnic | www.vegagerdin.is/english/road-conditions-and-weather/ |
Island
lyz.stredisko Stafdal
|
Island
lyz.stredisko Hlídarfjall
|
Island
Hlídarfjall - Klečka
|
Island
někde za Djúpavíkem
|
© all rights reserved
sponsor: tvorba-webu.cz | created by Breezy New Media